Het functioneringsgesprek

Het functioneringsgesprek is niets anders dan de tijd te nemen om te praten over twee vragen:

  1. Doet een werknemer nog altijd de goede dingen en
  2. doet de werknemer dit ook op een goede manier?

Met een antwoord op beide vragen en bepalen van de acties, kan je in vertrouwen met elkaar verder werken. Dat is belangrijk voor jou als werkgever maar ook voor de werknemer.

Werkgevers zijn vaak niet gewend tijd voor een dergelijk gesprek te maken. En werknemers vragen er niet vaak om. Als er te lang niet over bovenstaande zaken wordt gesproken merk je dit aan:


Werkgevers die:

  • zelf een te hoge werkdruk ervaren;
  • moeilijk werk aan een ander over kunnen laten;
  • ontevredenheid voelen over het gedrag en de houding van werknemers en
  • steeds alles moeten controleren


Werknemers die:

  • hun werkgever moeilijk vertrouwen;
  • bang zijn hun baan te verliezen;
  • hun werk bij zich proberen te houden en 
  • onderling concurrentie aangaan


Als werkgever starten met functioneringsgesprekken kan lastig zijn. De meeste gesprekken vinden pas plaats wanneer er iets fout is gegaan. Hierdoor is ieders verwachting van het gesprek negatief.  “Er zal wel iets niet goed zijn.” Op zo’n gesprek zit niemand te wachten. Als je eenmaal samen zit. Waar moet je het dan over hebben? En hoe zorg je dat zowel positieve als minder positieve dingen aan bod komen?

Het kan ook handig zijn de scholingsconsulent te vragen de leermogelijkheden van de medewerker in beeld te brengen. Dit kan tot verrassende inzichten leiden en dat komt vooral omdat een "vreemde" soms een andere benadering heeft die meer informatie kan opleveren.

Informatie over functioneringsgesprekken en voorbeelden van een vragenlijst kun je vinden op de site van de werkgeverslijn. Specifiek ingericht voor de Agrosector. Binnen de kennisbank Arbeid kunt u deze informatie lezen of downloaden.

De Ontwikkelscan helpt door het aanbieden van een vragenlijst, gericht op de taken en verantwoordelijkheden die passen bij de functie van de werknemer. Deze vragenlijst kunnen de werkgever en werknemer ieder afzonderlijk (of samen) invullen. Je ziet vervolgens precies waar je het met elkaar over wilt hebben:

  • Aan de vragen die gesteld zijn, zie je de inhoud van de functie:
    • Wat doe je precies? Zie jij je functie ook zo? Kan je of wil je nog andere dingen oppakken?

  • Aan de verschillen en overeenkomsten in de beoordeling zie je precies:
    • Dit doe je goed, dat moet je vooral blijven doen: compliment.
    • Dit kan je vaker of beter doen: ontwikkelpunt.
    • Dit doe je niet goed en dat moet je niet meer doen: kritiek.

 

Een gezamenlijk antwoord op bovenstaande vragen is de uitkomst van een functioneringsgesprek.  Het draagt bij aan vertrouwen en verbinding tussen werkgever en werknemer. Meer werkplezier en betere bedrijfsresultaten.

Nieuws

Wist u dat……..?
Wist u dat……..?
21-12-2018
Het is opvallend dat er nog steeds werknemers en werkgevers op productie en handelsbedrijven in de boomkwekerij incl. vasteplantenteelt zijn, die niet weten wat wij als scholingsconsulenten doen.

Recente tweets