De week van Bjorn van Megen

De week van......

In dit item vertelt iemand uit de sector zijn werkzaamheden in een week. Wat waren zijn/haar afspraken en wat zijn de dingen waar hij/zij zich mee bezig gehouden heeft in deze periode?

In deze ‘De week van…’ vertelt Bjorn van Megen van Eurotree Green for Life B.V. zijn verhaal...

Hallo sectorgenoten en collega’s, ik ben Bjorn van Megen en ik ben sinds januari dit jaar actief als commercieel manager bij EuroTree in Melderslo. Dit keer aan mij de eer om jullie mee te nemen in mijn werkweek. Geen week is hetzelfde maar hopelijk krijgen jullie hiermee een beeld van mijn taken en verantwoordelijkheden. Heb je na het lezen van dit stuk nog vragen over mijn functie of over (het aanbod van) EuroTree, neem dan gerust contact met mij op via bjorn@eurotree.nl.

 

Maandag 24 oktober

Deze week is het herfstvakantie in onze regio waardoor er op kantoor een lagere bezetting is. Tegelijkertijd komt het kluitenseizoen ondanks het warme weer steeds meer op gang. Om de orderverwerking soepel te laten verlopen begin ik de ochtend dan ook, samen met een collega op de binnendienst, met het doornemen van de binnengekomen orders. We bespreken openstaande klantvragen en ik pak zelf een aantal specifieke (prijs)aanvragen op. Ik werk mijn eigen mails bij en in de loop van de ochtend komt er een inspecteur voor een aantal fytokeuringen, die ik kort begeleid. Er blijven de hele dag redelijk veel orders binnen komen, en we worden regelmatig gebeld en gemaild voor nieuw aanvragen. Het is interessant om weer eens zelf achter de knoppen te zitten op de orderverwerking en direct de vragen van klanten en collega’s te krijgen. Tussendoor werk ik aan ons verkoopplan voor volgend jaar. Aan het einde van de dag maak ik een korte samenvatting van de dingen waar we die dag op orderverwerking tegenaan zijn gelopen en die we intern nog beter kunnen doen. Dit neem ik mee voor het volgende overleg met het team (na de vakanties).

 

 


Dinsdag 25 oktober

Het begint dinsdag wederom druk op de orderverwerking dus we verdelen wat orders en openstaande taken om zo snel mogelijk bij te zijn. Deze week moeten er een groot aantal beursmonsters klaargemaakt worden. Ik maak een ronde over het containerveld om het visuele stadium van de planten te zien en voorbeelden klaar te zetten. Omdat met name bladverliezende heesters in deze tijd van het jaar snel kunnen veranderen qua uiterlijk is het belangrijk om te weten wat de klant wil en wat voor soort plant daarbij past. Daarna gaan de etiketten naar mijn collega’s van logistiek, en verzamelen ze de planten.

’s Middags komt er een klant die ik zelf rondleid over onze kwekerij. Deze klant komt uit het buitenland en heeft ruim de tijd voor ons genomen dus we bekijken ons volledige container assortiment en maken vervolgens een ronde langs onze velden. Hier worden planten geselecteerd door de klant en bespreken we hoe en wanneer de klant zijn planten geleverd wil krijgen. Als we terug op kantoor zijn voer ik de order in ons systeem in, en neem ik snel nog een kijkje bij logistiek om te zien of de monsters klaar staan zoals we het bedacht hebben. Overbodig natuurlijk, want mijn collega’s hebben alles onder controle – ik kan met een gerust hart naar huis

 

Woensdag 26 oktober

Er is inmiddels weer wat versterking op verkoop, wat betekent dat iedereen weer wat meer met zijn/haar eigen taken bezig kan zijn. Dit geeft mij de ruimte om wat cijfers voor te bereiden voor ons commerciële overleg, dat morgen gepland staat, en om gesprekken met klanten voor te bereiden. We beleveren een zeer divers klantenpakket – van tuincentra(ketens) tot hoveniers tot groothandel. De klantvragen en –wensen zijn dan ook zeer divers en dit vraagt vaak om maatwerk. Bij de ene klant werken we met vooraf geplande acties voor bijvoorbeeld onze 10-liter sierheester lijn, bij de andere klant gaan we in gesprek om ons actuele aanbod kluitplanten te bespreken. Dit vraagt om een andere insteek en een andere informatievoorziening naar de klant toe.

Daarna begin ik aan een instructie voor ons verkoopteam om een nieuw stukje automatisering te implementeren. Ons administratiesysteem heeft namelijk een toevoeging gekregen waardoor we sneller onze prijslijst op verschillende platforms en webshops kunnen actualiseren dus dit willen we z.s.m. gaan toepassen.

 

Donderdag 27 oktober

In de ochtend staat ons commerciële overleg gepland. Ik heb de agenda voorbereid en we bespreken o.a. een aankomende beurs in Polen waar wij een stand hebben (zijn alle facilitaire zaken geregeld, welk deel van ons assortiment willen we in de kijker zetten, etc.), we bespreken de laatste ontwikkelingen op onze kwekerij en bij onze klanten, en we staan stil bij het assortiment voor volgend jaar. We evalueren kort de omzetcijfers van de afgelopen periode – en of we op koers liggen voor het laatste kwartaal, en bespreken de (verkoop)planning voor de komende maand. Uit het commerciële overleg komen een aantal actiepunten voort die ik ’s middags uitwerk. Daarna werk ik mijn mail bij en bespreek ik met mijn collega van de buitendienst de planning voor morgen, dan zijn we namelijk de hele dag op klantbezoek.

 

Vrijdag 28 oktober

Om 4:30 gaat de wekker. We vertrekken vandaag vroeg met de auto naar het buitenland. We bezoeken vandaag verschillende klanten en bespreken aankomende acties, orders voor dit najaar en alweer de reserveringen voor het voorjaar van 2023. Een intensieve maar erg productieve dag met, zoals ik al eerder schreef, een heel divers klantenpakket en een berg nieuwe inzichten en informatie. In de auto praten we bij over wat we gehoord hebben en eenmaal in de file beland maken de serieuze gesprekken plaats voor weekendplannen en muziek. Om 19:30 ben ik thuis en plof ik met een biertje op de bank. Proost!