Nationale-ruim-je-bureau-op-dag

Nationale-ruim-je-bureau-op-dag

Sinds we steeds meer thuiswerken is deze jaarlijkse feestdag misschien wel meer nodig dan ooit! Om goed te kunnen werken is een opgeruimde werkplek van belang. Om te beginnen met je bureau. 

Hoe ruim je het bureau slim op?

1. Maak eerst je bureau helemaal leeg. Ook de laatjes er onder. Laptop eraf, stoel aan de kant, alles weg. Dat begint al goed.

2. Nu het bureau leeg is kun je mooi even alles schoonmaken. Doekje eroverheen, lekker fris! Vergeet je toetsenbord, je muis en je scherm niet.

3. Oké, en nu weer inrichten! Leg eerst alle spullen gesorteerd bij elkaar. Boeken bij boeken, papierwerk bij papierwerk, pennen bij elkaar, kantoorartikelen gesorteerd, snoeren en opladers geordend.

4. Kijk vervolgens naar de hoeveelheden. Een pen is meestal echt genoeg. Papieren kun je inscannen zodat je bureau leeg blijft.

5. Zorg vervolgens voor een logische plek voor je spullen. Dan zijn ze makkelijk te vinden en ook weer makkelijk op te bergen! 

 

Als je het bureau nu helemaal netjes hebt is het niet zo moeilijk om het ook netjes te houden. Toch een paar kleine tips:

1. Zorg voor een papierbak/kratje onder of naast je bureau. Dan kun je gelijk papierwerk wegdoen en gaat het niet rondslingeren. Een vuilnisbakje in de buurt is ook een goed idee. Kapotte pennen of verpakkingen kun je dan gelijk wegdoen.

2. Zorg voor voldoende opbergruimte. Dan kan er altijd nog iets bij, wordt het niet overvol én kun je makkelijk en snel alles terugvinden.

3. Als je klaar bent met werken, ruim dan gelijk alles op. Als alles een vaste plek heeft, kost het je maximaal twee minuten. Zeker als je thuiswerkt en je bureau ’s avonds ook “in beeld” is, is het van belang dat alles rustig en netjes is. Zo kun je makkelijker je werk loslaten.