•  
  • Home
  • |
  • Actueel
  • |
  • Tips om het beste uit je stagiair te halen

Tips om het beste uit je stagiair te halen

Stageplekken aanbieden is heel belangrijk voor de sector, maar hoe haalt u nu het beste uit uw stagiair? Talentboom heeft tips voor ondernemers.

 

Door het aanbieden van stageplekken komt u in contact met opleidingen en studenten, waardoor uw bedrijf bekend raakt en u uw kennis kunt delen met de kwekers van de toekomst. Tips van de scholingsconsulenten van Talentboom om hieruit het beste te halen:

  • Meld uw bedrijf eerst aan als erkend leerbedrijf, dat kan via deze website. Studenten kunnen dan contact met uw opnemen;
  • Voer een solllicitatiegesprek met de student: zodat u informatie krijgt over de toekomstige stagiair. Zo laat u gelijk zien dat u het leerproces serieus neemt. Probeer antwoord te krijgen op deze vragen: waarvoor wordt de student opgeleid? Welke opleiding, welk niveau? Hoe lang duurt de stageperiode, en gedurende welke dagen? Moet de student eventueel een examenopdracht uitvoeren? Wat wil de student leren, en wat moet volgens schoolopdrachten? Welke zijn dit, hoeveel tijd kost dit?
  • Laat de stage starten als zowel u als de student een positief gevoel erover heeft;
  • Start de stage met een rondleiding over uw kwekerij;
  • Stel de student aan alle medewerkers voor;
  • Leg de student uit wie zijn/haar buddy is: bij wie kan hij/zij terecht met vragen;
  • Geef de student werkkleding of bedrijfskleding: zodat de student echt bij uw bedrijf hoort. Dat is ook goede reclame voor uw bedrijf;
  • Plan elke periode een gesprek: niet tijdens het werk, maar maak tijd om even met de student aan tafel te zitten. Benoem wat er goed gaat en vertel ontwikkelpunten;
  • Neem de student mee naar bijeenkomsten van bijvoorbeeld de vakgroep, een cultuurgroep of een studieclub. Zo doet de student extra kennis op, vergroot zijn/haar eigen netwerk en leert de organisatie en vakgenoten kennen;
  • Blijf na de stageperiode in contact met de student, zodat deze bijvoorbeeld als medewerker bij uw bedrijf terecht kan komen en positief over uw bedrijf praat.