Werkende weetjes

Werkende weetjes

Een vacature waar sollicitaties op binnenstromen. Dat wil elke werkgever wel: genoeg keuze uit een divers aanbod aan sollicitanten. Maar hoe krijg je mensen zover om bij jouw bedrijf te solliciteren? Daarover kunnen we pagina’s vol schrijven en een serie van workshops houden. Maar hieronder alvast een aantal direct toepasbare tips!

#Tip 1: Maak het visueel

Tekst en beeld versterken elkaar. Mensen zijn visueel ingesteld. Een kort filmpje, of een goede foto vertelt meer over je organisatie dan lappen tekst dat kunnen. Zeker in de glastuinbouw leveren we producten waar je trots op kunt zijn: laat eens zien hoe de werkplek eruit ziet, een foto van de kas, jouw product, liefst met wat collega’s erbij: dat spreekt boekdelen. Een video is nóg beter. In bewegend beeld kun je een bepaalde sfeer meegeven. Je kunt laten zien wat het werk inhoudt, zonder dat je vervalt in lappen tekst met vakjargon. Of wie je collega’s worden: dat spreekt mensen aan. Een professionele video te duur? Denk eens aan vloggen, of een kort informeel filmpje, opgenomen met je eigen telefoon: dat maakt het nog persoonlijk ook! Kijk voor verrassende voorbeelden eens op de instagrampagina van Werken bij Albert Heijn.

#Tip 2: Houd het simpel (whatsapp)

Een voorbeeld van een o zo simpele, maar effectieve advertentie om jongeren aan te spreken: https://www.actionbijbaan.nl/. Eén klik op de knop en iemand heeft gesolliciteerd. Laagdrempelig en effectief, zo blijkt uit de vele reacties op deze vacature. Maar natuurlijk heb je (zeker als kleinere werkgever) niet altijd de mogelijkheid voor zo’n mooie campagne. Toch kunnen we veel leren uit dit voorbeeld. Whatsapp is namelijk een veelgebruikt communicatiemiddel, door alle generaties. Waarom dat niet inzetten bij sollicitaties? Vermeld een telefoonnummer in de vacature. Laat weten dat vragen stellen of solliciteren via Whatsapp prima is. Vraag om een (whatsapp) video waarin iemand zijn motivatie toelicht. Heeft iemand gesolliciteerd op je vacature? Stuur een ontvangstbevestiging via whatsapp, een datumvoorstel voor een gesprek, of laat weten wanneer iemand een reactie kan verwachten. Nog beter is natuurlijk een korte (whatsapp) video versturen met jouw boodschap of vraag, zodat diegene gelijk weet wie jij bent.

#Tip 3: Denk vanuit de ander (en vergeet de waslijst functie-eisen)

Focus op de inhoud van de functie en de dingen waar je trots op bent. Wat zorgt ervoor dat mensen graag bij jou werken? Wat maakt deze functie anders dan een vergelijkbare functie bij een ander bedrijf? Welke kansen zijn er om jezelf te ontwikkelen, nu en in de toekomst? Laat bijvoorbeeld zien hoe divers de werkzaamheden zijn. Of de bijzondere samenwerking tussen collega’s. Vaak zie ik vooral een lange lijst met functie-eisen, waar iemand aan moet voldoen. Maar denk eens vanuit de kandidaat en focus op wat de functie en jij als werkgever te bieden hebt. Schets een realistisch beeld: mooie verkooppraatjes zorgen namelijk niet voor goede kandidaten. Maar een oprecht verhaal spreekt mensen aan en filtert automatisch al een deel van de kandidaten uit, die zich daar niet door aangesproken voelt.

#Tip 4: Duidelijke taal

Termen als “dynamisch, hands-on en flexibel” maken het voor kandidaten nóg moeilijker om de inhoud van de baan te begrijpen. Want wat houden deze termen nu precies in? Maak het zo concreet mogelijk, zeg wat je echt bedoelt. Vermijdt vakjargon en de zogenaamde “jeukwoorden”. En wees niet bang om het te visualiseren. Met bijvoorbeeld een praktijkvoorbeeld hoe een werkdag of -week eruit ziet. Met een quote van een collega wat hij het leukst vindt aan zijn baan. Kijk bijvoorbeeld eens hoe zij dit (succesvol) aanpakken: https://www.spielwork.com/

#Tip 5: Reageer!

Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: geef aandacht aan elke sollicitant. Ook als iemand niet past op de vacature: informeer diegene daarover. Helemaal niets van je laten horen, is nooit verstandig. Het is zelfs de grootste ergernis van sollicitanten. Je geeft een weinig professionele indruk van je bedrijf en kan zelfs voor een negatief imago zorgen, zeker als iemand in zijn eigen netwerk of op social media een opmerking maakt. Een nette afwijzing hoeft niet veel tijd te kosten. Bedank de sollicitant allereerst voor de getoonde interesse en moeite om te solliciteren. Leg uit waarom hij het niet geworden is (bijvoorbeeld door aan te geven hoe groot de concurrentie was, en dat er kandidaten zijn die meer gerichte werkervaring hebben). En wens hem tenslotte succes met verdere sollicitaties. Dit gebaar wordt erg op prijs gesteld en houdt de deur open voor toekomstige contacten met diegene (als sollicitant of misschien wel als klant).

*Bron: Marjolein van Dam, Adviseur arbeidsmarkt bij Kasgroeit