•  
  • Home
  • |
  • Actueel
  • |
  • Tien tips om werknemers te motiveren

Tien tips om werknemers te motiveren

Tien tips om werknemers te motiveren

De laatste jaren horen we steeds vaker berichten over burn-out, bore-out en werknemers die hun motivatie verliezen. Dat is iets wat je te natuurlijk wilt voorkomen. Maar hoe hou je je werknemers gemotiveerd? Hieronder 10 tips van Brighthouse die je kunnen je helpen...

Tip 1 Jij bent de leidinggevende, geef het goede voorbeeld.

Ja, het heeft weinig zin om je medewerkers te motiveren als je er zelf de kantjes er van afloopt. Een werkgever die pas bij de koffiepauze aan het werk begint en vertrekt bij de middagpauze geeft niet meteen de indruk dat hij hard met zijn werk bezig is. Als je dan je werknemers vraagt om een tandje harder te werken, kan dat nogal demotiverend werken. Daarom: doe je duit in het zakje, en geef het goede voorbeeld. Stel je voor: wat voor soort baas zou jouw motivatie aanwakkeren?

 

Tip 2 Geen werknemer is gelijk. Let daarop.

Mark houdt ervan om rond 10:00 uur in de ochtendkoffie te drinken en wat te kletsen met zijn collega’s. Anita gaat pas lunchen om 14:30 uur en wordt blij van Excel. Pieter is een kei in zijn werk, maar heeft het moeilijk met te veel controle.

 

Geen enkele werknemer is gelijk. De ene werknemer heeft een duwtje in de rug nodig, de ander een peptalk of heeft baat bij een ‘Ga even een luchtje scheppen, het komt wel goed.’ Motiveren kan je leren. Eerst en vooral door je werknemers te leren kennen.

 

Tip 3 Geef aandacht aan successen

Je kan iedereen opslag geven, zonder er te veel aandacht aan te geven. Of je kan bij een succesvol project iedereen samenroepen om een glas te drinken en aan de teamspirit te werken.

 

Werknemers verdienen bevestiging als ze een klus tot een goed einde gebracht hebben, en zeker als ze er hard voor gewerkt hebben. Dat is niet altijd vanzelfsprekend. Positieve feedback werkt als een stimulans.

 

Tip 4 Samen beslissen? Doen.

Ellenlange vergaderingen inplannen? Nee, dat werkt demotiverend. Vergaderingen zijn vaak gewoon een tijdrovend alternatief voor een simpele mail. Een ander verhaal krijg je als je als bedrijfsleider een beslissing moet nemen die iedereen aanbelangt.

 

Vraag de mening van je medewerkers – misschien kom je tot verrassende inzichten – en betrek ze waar mogelijk bij het beleid. Geef medewerkers de kans en het gevoel dat ze het bedrijf mee helpen dragen. Verantwoordelijkheid geven werkt motiverend.

 

Tip 5. Praat! Communiceer.

In tegenstelling tot het vorige puntje kan je je medewerkers niet bij alle plannen of beslissingen betrekken. Wat je wel kan doen, is helder communiceren (en op tijd!). Maak plannen kenbaar, ook als het een bittere pil is.

 

Een duidelijke en heldere communicatie zorgt voor openheid. Het is niet leuk als werknemers voor voldongen feiten komen te staan waar ze niets van wisten. Ook hier geldt: betrokkenheid is belangrijk.

 

Tip 6. Niemand is een eendagsvlieg.

Tegenwoordig zijn werknemers van vele markten thuis en beschouwen ze hun werkplek ook als leerplek waar ze vaardigheden opnieuw kunnen aanscherpen. Als werkgevers opleidingen aanbieden in functie van de ontplooiing van de werknemers tonen ze betrokkenheid en krijgen ze een gelukkige werknemer. Het is een beetje geven en nemen en zoeken naar een mooie balans.

 

Tip 7. Goed gedaan!

Eenvoudige dingen werken. En je hoeft er als werkgever geen aarde en hemel voor te bewegen, maar iets als een ‘goed gedaan’ of ‘dat heb je mooi geregeld’ geeft werknemers meer vertrouwen.

 

Complimenten geven werkt beter dan een bonus, omdat een compliment een direct gevoel van voldoening oproept. Een shot dopamine. Het is een diepmenselijke reflex: aandacht krijgen is leuk. Aandacht krijgen voor het werk dat je doet, werkt motiverend. Focus daarom niet enkel op het eindresultaat, maar geef een compliment tijdens het project.  

 

Tip 8. Maak doelen realistisch.

“Ik wil tegen het einde van de week zien dat alle planten opgepot zijn.” Dat kan, maar niet als je medewerkers bij een hoeveelheid planten komen die nog maar net in de loods passen. Stel daarom realistische doelen. Een doel voorop stellen waar je als werkgever zelf al van weet dat het niet of praktisch onhaalbaar is, werkt demotiverend. Geef je personeel geen ladingen werk, maar werk met subdoelen. Eerst dit, dan dat. Een marathon loop je ook niet in een keer.

 

Tip 9. Geef vertrouwen. Geef ruimte.

Werknemers hebben graag wat ruimte en willen zelf keuzes kunnen maken over hoe ze hun werk invullen of ontdekken graag zelf welke methode hen het beste past. Laat ze daarin vrij, maar evalueer tijdig. Geef vooraf ook aan wat het uiteindelijke belang en doel is en moedig mensen aan om initiatief te nemen en andere aanpakken uit te proberen.  

 

Tip 10. Zorg voor minder ‘irritaties’ of ‘stressfactoren’

Dat kan van alles zijn: te luide werkomgeving, te warm, te veel mensen in een te kleine ruimte. Of te weinig carrièrekansen, te weinig kansen om zichzelf te ontplooien. Of – misschien nog het belangrijkste – een loon dat te laag ligt. Mensen werken om geld te verdienen – dat is een belangrijke reden. Is het loon niet marktconform, dan zal de motivatie om bij het bedrijf te blijven kleiner zijn dan die motivatie elders te gaan zoeken. Zorg voor een loon dat aansluit bij wat de markt dicteert.

 

Neem voor meer informatie contact op met een van de scholingsconsulenten.