Van jou als ondernemer wordt veel gevraagd. Je moet een onderneming leiden, maar ook alert zijn op allerlei ontwikkelingen die de toekomst van het bedrijf kunnen beïnvloeden. De toekomst is iets wat je bedrijf maakt en dus niet wat je overkomt.
Maak een heldere ambitie/visie. Want zonder een heldere visie kun je lelijk onderuitgaan. Zonder visie zullen je medewerkers het werk blijven doen zoals ze het altijd al deden en verandert er niets. Bij elke beslissing die genomen moet worden kijken ze naar jouw als ondernemer voor de richting. Alles wat afwijkt van de routine wordt bij jou neergelegd. Kansen worden niet opgemerkt en daarnaast heb je kans dat je beste medewerkers bij een ander bedrijf aan de gang gaan.
• Formuleer een aansprekende en uitdagende visie
• Wees niet te bescheiden en houd het simpel
• Formuleer één visie voor zowel externe als interne doelgroepen
• Betrek te personeel bij het vormen van een visie
• Toets je visie bij medewerkers, klanten enz..
• Formuleer een visie die weergeeft wat je graag zou willen horen als mensen iets over je bedrijf gaan vertellen (wat zou je willen dat klanten, medewerkers en partners over je bedrijf zeggen)
• Formuleer je visie niet alleen vanuit je producten en diensten maar houd ook rekening met je doelgroep en de ontwikkelingen in de markt
• Leer van andere succesvolle ondernemingen ook uit andere branches
• Toets minimaal 1x per jaar of de visie nog juist is.
Indien je een visie hebt gemaakt moet je gaan vaststellen als ondernemer of je medewerkers dit kunnen realiseren en zo niet wat ze dan moeten leren om deze te kunnen realiseren.
Ongeveer 94% van wat men leert gebeurt tijdens de dagelijkse werkzaamheden en het onderling contact en maar 6 % door cursussen of opleidingen. Je hebt als ondernemer dus de belangrijkste invloed op het leren van je medewerkers (de werkvloer).
Om een visie te realiseren, is jouw voorbeeldfunctie als ondernemer/manager een belangrijke slaag- of faalfactor. Het gedrag van je medewerkers is namelijk een spiegel van je eigen gedrag.