Ontdek de leerstijltest en de leercultuurtest
Bertus Boer
In deze ‘De week van…’ vertelt Bertus Boer zijn verhaal...
Mijn naam is Bertus Boer en sinds 2012 ben ik werkzaam bij Zone.college in Zwolle als docent teelt en technologie. Daarnaast zet ik mij in voor de ontwikkeling van lesmateriaal via De Groene Wereld. Ik zoek graag de verbinding met verschillende scholen, zowel nationaal als internationaal, binnen de volle breedte van de tuinbouw, waaronder ook de boomkwekerij.
In deze week van… mag ik jullie een inkijkje geven in mijn uiteenlopende werkzaamheden.

“Vanaf de zijlijn stimuleer ik hun zelfstandigheid en ga ik met vragen en ondersteuning aan de slag.”
Maandag
Rond kwart over zeven vertrek ik met de auto naar school in Zwolle. Daar arriveert ook collega Ge en starten we de dag met een kop koffie. De maandag staat volledig in het teken van de projectdag voor de studenten van klas 2 en 3. Op deze dag werken zij zelfstandig aan de projecten die zij in samenwerking met bedrijven zijn gestart. Vanaf de zijlijn stimuleer ik hun zelfstandigheid en ga ik met vragen en ondersteuning aan de slag. Gedurende de dag komen er verschillende bedrijven langs om hun projecten met de studenten te bespreken.
Om 8.45 uur begin ik met een gezamenlijke start van de dag. Daarna ga ik rond 9.30 uur naar het laslokaal, waar ik de studenten van de richting Groente Retail enkele las technieken bijbreng, zodat zij de laatste hand kunnen leggen aan hun zelfgemaakte kerstversiering. Rond 11.00 uur ben ik weer terug in de kas om bij de overige studenten te kijken en eventuele vragen te beantwoorden.
Tussen de middag ga ik naar de afdeling loonwerk, waar ik twee uur les geef in gewasbescherming. De studenten worden zo klaargestoomd voor het behalen van licentie 1. Tussendoor lunch ik met collega’s.
Om 14.30 uur ben ik weer terug in de kas en spreek ik samen met een aantal studenten over de voortgang van hun projecten. Rond 15.00 uur stap ik in de auto richting Lochem voor de kick-off van project SIS, het nieuwe studenteninformatiesysteem dat Magister gaat vervangen. Ik denk hier graag over mee. De bijeenkomst duurt tot ongeveer 18:00 uur en wordt afgesloten met een hapje en een drankje.
Daarna rij ik naar huis, waar ik rond 19.00 uur gelukkig nog een warme maaltijd aantref.
Dinsdag
Om zeven uur zit ik opnieuw in de auto, dit keer op weg naar Lochem voor een vergadering over duurzaamheid binnen Zone.college. Omdat er binnen dit thema uiteenlopende visies bestaan, vind ik het belangrijk om als docent gewasbescherming het juiste geluid te laten horen. Rond het middaguur ben ik weer terug op het honk in Zwolle.
De tijd tot 14.00 uur gebruik ik voor de lesvoorbereiding voor de licentietraining bij de DonkerGroen Groep in Hattem, waarbij de focus deze keer sterk ligt op duurzaamheid.
Om 14.00 uur neem ik deel aan een Bardo-workshop. Deze workshop richt zich op teamontwikkeling: hoe je elkaar kunt versterken, ondersteunen en helpen in persoonlijke groei. De sessie wordt vanuit school georganiseerd en is zeer waardevol om te volgen. Rond 16.30 uur is de workshop afgelopen en ben ik ongeveer om 17.30 uur thuis.
’s Avonds, na de koffie, gaat de laptop nog even open op de keukentafel om de lessen voor woensdag voor te bereiden.

“Binnen het thema duurzaamheid bestaan uiteenlopende visies, dus laat ik graag het juiste geluid horen.”
Woensdag
Om half acht rijd ik met de auto richting school in Zwolle, waar ik de dag begin met een kop koffie samen met collega’s Ben en Ge. Tot ongeveer 8.45 uur werk ik eerst wat mails weg. Daarna start ik met de lessen voor klas 3. De eerste twee uren staan in het teken van bedrijfsvoeren binnen de gewasbescherming en in het derde uur richt ik me op teelttechnisch management.
Na de ochtendl¬essen stap ik in de auto voor een stagebezoek bij één van onze studenten, bij een bedrijf in Westerlee, zo’n anderhalf uur rijden vanaf Zwolle. Daar waren ze bezig met het rooien van rozenonderstammen. Samen met de ondernemer en de student bespreek ik de voortgang van de stage en de leerdoelen.
Rond 16.45 uur ben ik weer thuis, precies op tijd om aan te sluiten bij een online overleg over een nieuwe bemestingsmodule van de CIV. Dit overleg duurt tot ongeveer 18.00 uur, waarna gelukkig de warme maaltijd al klaarstaat. ’s Avonds neem ik nog even de lessen voor de volgende dag door en beantwoord ik de laatste mails.
Donderdag
Om kwart over zeven stap ik op de fiets richting school. Een fijne manier om de dag te beginnen. Na een eerste kop koffie volgt een korte teamvergadering, waarin we de lopende zaken rondom de studenten bespreken. Van 10.00 tot 11.00 uur heb ik tijd om mijn mailbox door te werken.
Daarna bereid ik samen met een gastspreker de gastles voor die hij vanmiddag aan de studenten zal geven. Deze les gaat over alternatieve teeltmethodes, in dit geval: hoe kweek je groenten op een schip dat maandenlang op de oceaan verblijft? Meteen na de lunch start de gastles.
Rond 13.30 uur begin ik met de reguliere lessen, waarbij licentie 1 centraal staat. Vandaag verdiepen we ons vooral in biologische bestrijding.
Om ongeveer 16.30 uur heb ik nog een kort overleg met collega’s van andere locaties over technologieën en G-MEC 2.0. Meer info over de G-MEC: Green Mobile Education Centre - Zone.college) Na een uurtje stap ik weer op de fiets en ga ik naar huis.
’s Avonds even geen schoolwerk, maar wel bezig voor De Groene Wereld. Samen met oud-collega Robert Soesman werk ik aan het ontwikkelen en herschrijven van lesstof.

Vrijdag
Vandaag stap ik iets eerder op de fiets, zodat ik rond 7.30 uur op school ben. Samen met collega Ge begin ik de dag met een kop koffie. Om 8.00 uur start mijn eerste les, die duurt tot 10.00 uur. Daarna werk ik op kantoor verder aan de voorbereiding van de cursus voor DonkerGroen.
Rond de middag fiets ik weer naar huis. Daar eet ik snel een broodje voordat ik met een kameraad de bossen in ga voor een rit op de mountainbike. Rond 15.00 uur zit ik thuis opnieuw achter de laptop om ingeleverde opdrachten van studenten te beoordelen.
Om half zes heb ik genoeg opdrachten voorbij zien komen en sluit ik de dag af, tijd om weekend te houden.
“Om half zes heb ik genoeg opdrachten voorbij zien komen en sluit ik de dag af.”
Zaterdag
Uitslapen is niet aan mij besteed, dus zit ik al vroeg met een kop koffie aan de keukentafel.
’s Ochtends help ik mijn oudste zoon met het winterklaar maken van zijn tuin. In de middag assisteer ik mijn jongste zoon nog even bij een paar klussen.
En zo is de week alweer voorbij gevlogen.
