Ontdek de leerstijltest en de leercultuurtest
Gé Verbeek
In dit item vertelt iemand uit de sector zijn werkzaamheden in een week. Wat waren zijn/haar afspraken en wat zijn de dingen waar hij/zij zich mee bezig gehouden heeft in deze periode?
In deze ‘De week van…’ vertelt Gé Verbeek van de opleiding Teelt & Technologie bij Zone.college in Zwolle zijn verhaal...
Maandag
Om 7:30 uur draai ik mijn auto de parkeerplaats op van het Zone College in Zwolle. Als eerste loop ik eerst even een rondje door de kassen, even kijken hoe de paprika’s, gerbera’s en potplanten het weekend zijn doorgekomen.
Even later komt mijn collega Bertus Boer binnen, en onder het genot van een kopje koffie nemen we eerst het weekend en daarna de dag even door. De klas is verdeeld in 3 groepen, en elke groep is verantwoordelijk voor een eigen teelt. 1 Groep is verantwoordelijk voor de Gerbera’s een andere groep voor de paprika’s en de derde groep voor de potplanten. Bij elke groep worden verschillende proeven uitgevoerd voor het bedrijfsleven. De studenten zijn verantwoordelijk voor het klimaat, contacten met het bedrijfsleven en de proeven die ze ervoor uitvoeren. Bertus en ik begeleiden de studenten hierin, en dienen als vraagbaak. Vanaf half negen druppelen de studenten binnen en na een gezamenlijke opening, gaan de studenten zelfstandig aan het werk. Vandaag moeten Bertus en ik ook nog 2 examens bedrijfsvoeren van gewasbescherming afnemen. Bertus heeft deze lessen gegeven, en het theorie examen hebben de studenten al gehaald. Vandaag moeten de 2 studenten hun gewasbeschermingsmonitor verdedigen. Ik zit hierbij als 2e assessor. Het zijn 2 pittige gesprekken van 1,5 uur waarin we de hele monitor doornemen. Om 14:00 uur komt Onno Boeren van Green Products even binnen vallen. Onno is benieuwd hoe het met zijn proeven gaat, na een gesprek met de verantwoordelijke studenten drinkt hij nog even een kop koffie met Bertus en mij. |
Dinsdag
Om 7:30 uur loop ik weer een rondje door de kassen. Vandaag heb ik geen lessen, dus ik ruim eerst alles op en zorg dat de kassen er weer netjes bij liggen. Om 9:00 uur hebben Bertus en ik een vergadering (online) met iemand van de communicatie. Hierin nemen we de open dag van 2 weken terug even door. We vertellen waar we zelf mee bezig zijn qua communicatie naar decanen, bedrijfsleven etc. Samen met elkaar proberen we de opleiding zo goed mogelijk te promoten, en hopen we meer studenten te interesseren voor ons mooi vak.
Om 10:30 uur komt een groep van 15 leerlingen van het VMBO de kassen binnen. De docent hiervan heeft mij gevraagd om iets te vertellen over water, voeding en het belang hiervan bij planten. Dit doe ik graag, en maak direct van de mogelijkheid gebruik om deze leerlingen een uitgebreide rondleiding door de kassen te geven. De leerlingen reageren enthousiast en zijn erg geïnteresseerd, en na 1,5 uur gaan ze weer weg. Hopelijk heeft deze rondleiding weer een student opgeleverd over een paar jaar.
In de middag hebben Bertus en ik nog een vergadering met een man die ons gaat helpen wat lessen over megatronica te ontwikkelen als aanvulling voor technieklessen. Daarna heb ik nog even tijd om wat lessen voor te bereiden voor donderdag en vrijdag. Om 17:00 uur loop ik mijn vertrouwde rondje door de kassen, maak de lampen uit en ga weer naar huis. |
Woensdag
Vandaag is studiedag. Omdat ik pas 3 jaar werkzaam ben binnen het onderwijs moet ik mijn lesbevoegdheid nog halen. Ik doe dat op Hogeschool Windesheim via een PDG traject.
Om 7:45 uur zet ik mijn auto weer op de parkeerplaats van school. Allereerst een rondje door de kassen en even kijken achter de klimaatcomputer. Dit doe ik meerdere keren per dag. De studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het klimaat, en doen ook zelf de instellingen. Ik controleer alleen of ik geen rare instellingen zie, en communiceer dit dan met de studenten.
Om 8:30 uur loop ik naar Windesheim, deze school zit ongeveer 1,5 km verder op.
Ik zit in de afrondende fase van het PDG traject en vandaag gaat de les over de opbouw van het portfolio. Heel waardevol zijn de gesprekken met mijn medecursisten. We zijn allemaal beginnend docent en van de gesprekken met elkaar leer je heel veel.
Om 13:00 uur loop ik weer terug naar het Zone College. Na een rondje door de kassen loop ik Bertus en Fred Strijk van Lensli potgrond tegen het lijf. Fred heeft een paar proeven op school liggen en wil graag even bijgepraat worden. Fred is erg blij met sommige conclusies van de studenten en neemt deze mee om verder te bespreken met zijn collega’s.
Om 14:30 uur (toch weer later dan ik wilde) rij ik terug naar huis, de rest van de dag besteed ik aan mijn PDG studie.
Donderdag
Om 7:30 uur ben ik weer op school. Omdat de studenten van de 3e klas vandaag op stage zijn, zet ik eerst even de biologische bestrijders uit bij de paprika’s en de gerbera’s. Vanmorgen hebben we eerst teamvergadering van de opleiding teelt en technologie. We zijn maar een klein team, maar toch houden we elke week even een vergadering. Heel fijn om snel even de lopende zaken/studenten door te spreken. De lijntjes blijven zo kort en dat willen we graag zo houden. Om 11.00 uur heb ik een afspraak staan met een student, die tegen wat problemen is aangelopen. In de middag geef ik glasteelt les aan de 1e klas. Vandaag staat een excursie op het programma bij kwekerij Wouters. Met een busje rijden we naar kwekerij Wouters, waar de studenten een mooie rondleiding krijgen die perfect aansluit aan het onderwerp dit blok: start teelt. Om 16:00 uur zijn we weer terug op school, en na mijn vertrouwde rondje door de kassen ga ik om 16:30 uur weer naar huis. |
Vrijdag
Vanmorgen schuif ik eerst aan bij een les die Bertus Boer geeft. Het is heel leerzaam om bij andere docenten regelmatig mee te kijken want iedereen heeft zijn eigen manier van lesgeven.
Om 9:45 uur geef ik techniek aan de 1e klas. Deze les sluit aan bij de glasteelt les Start teelt. Vandaag hebben we het over oppotmachines. Ik laat de studenten een PowerPoint presentatie zien over de geschiedenis van de oppotmachines tot het moment waar we nu staan met plantrobots etc. Mooi is dat je nu kunt refereren aan de excursie die we gisteren hadden bij Wouters. Daarna gaan de studenten zelf aan de slag met de oppotmachine die we op school hebben staan. Deze wordt netjes omgebouwd naar een andere potmaat.
In de middag geef ik plantenfysiologie aan de 2e klas. We zijn dit blok bezig met Kassim, een simulatie programma voor klimaatcomputers. Ik heb deze lessen zelf ontwikkelt en de studenten reageren er erg enthousiast op. Vandaag is het onderwerp relatieve luchtvochtigheid, hoe krijg je deze zo goedkoop mogelijk, zonder dat het groei kost, op het juiste niveau. Ondanks dat het vrijdagmiddag is, doen de studenten weer enthousiast mee, hier krijg je als docent ook weer energie van!
Om 16:30 uur drink ik nog een laatste kopje koffie met Bertus, en daarna is het weekend!