•  
  • Home
  • |
  • Actueel
  • |
  • Waar haken goede sollicitanten op af en waarop haken ze aan?

Waar haken goede sollicitanten op af en waarop haken ze aan?

Waar haken goede sollicitanten op af en waarop haken ze aan?

We merken boomkwekerijen zelf erg actief zijn op het gebied van zichtbaarheid van hun vacatures. Dat is inderdaad belangrijk. Je wilt niet dat je vacature verdwijnt tussen de duizenden andere vacatures van concurrenten. P&O-ers en marketeers werken vaak samen om hun vacatures via platforms en sociale media in beeld te brengen bij hun doelgroep. Er wordt veel geld uitgegeven aan indeed, google adwords en facebook. Als dit goed wordt ingezet ziet de doelgroep de vacature en heb je de aandacht. Maar hoe hou je de aandacht vast en zorg je ervoor dat de kandidaat niet doorscrolt naar de volgende vacature?

Vrachtwagenchauffeur Jaap

Belangrijk is je eerst te realiseren wat kandidaten belangrijk vinden en terug willen zien in een vacaturetekst. We verplaatsen ons in vrachtwagenchauffeur Jaap. Jaap werkt nu vier jaar bij een transportbedrijf voor bloemen en planten in Eindhoven. Zelf is hij woonachtig in Venlo. Hij vindt zijn werk leuk, maar toch gaat hij steeds vaker met lichte tegenzin naar zijn werk. De nieuwe planner op kantoor heeft het niet goed voor elkaar en zijn slechte planning wordt afgewenteld op de chauffeurs. Hierdoor wordt van hen steeds meer flexibiliteit gevraagd. Af en toe een extra rit rijden is geen probleem, maar nu is dit te vaak het geval en onderweg naar huis is het vaak erg druk rondom Eindhoven. Hij is vaak laat thuis.

Toch is het ook zo dat Jaap niet zomaar voor een andere baan kiest. Hij realiseert zich dat hij een goed inkomen heeft bij zijn huidige werkgever en ook heeft hij een eigen wagen waar hij mee mag rijden. Waar zie je dat nog bij transportbedrijven? Bovendien weet Jaap dat er erg veel vacatures openstaan voor iemand met zijn kwaliteiten. Hij kan dus kritisch ook zijn waar hij op reageert.

Afhaakmomenten

Onder het genot van een kop koffie scrolt Jaap op zaterdagochtend eens rustig op zijn tablet door de vacaturepagina. Hij doorloopt 3 vacatures.

  1. In de eerste vacature wordt gesteld dat je geen 9 tot 5 mentaliteit moet hebben, maar wat betekent dat? Moet Jaap weleens een uurtje langer werken of is Jaap straks 60 uur per week aan het werk en hoe zit het met weekend werken? Het is niet duidelijk. Dat schiet voor hem niet op zo. Jaap scrolt naar vacature 2..
  2. In vacature 2 wordt niets vermeld over de salariëring. Geld is uiteraard niet het enige wat telt, maar wel een belangrijk voorwaarde. Jaap scrolt verder..
  3. In de daaropvolgende vacature zijn ze op zoek naar ‘handson gedreven chauffeur die in een dynamische omgeving kan excelleren met een high performance mindset’. Jaap is een praktische ingestelde man. Hier kan hij helemaal niets mee.

Conclusie

Je kunt dit lijstje uiteraard nog langer maken, maar het idee is duidelijk. Draai het eens om. Kijk niet eerst naar wat je als bedrijf belangrijk vindt, maar begin eens te kijken wat je toekomstige werknemer belangrijk zou vinden. Wat zet hen in beweging, wat motiveert en demotiveert, wat vinden ze waarschijnlijk belangrijk in het leven? Wat zorgt ervoor dat Jaap op jullie solliciatieknop klikt en niet doorscrolt in de oneindige lijst van vacatures op het web.

Dit artikel is geschreven door onze collega van Kasgroeit: Adviseur Arbeidsmarkt Jos Klop.