Belangrijk is je eerst te realiseren wat kandidaten belangrijk vinden en terug willen zien in een vacaturetekst. We verplaatsen ons in vrachtwagenchauffeur Jaap. Jaap werkt nu vier jaar bij een transportbedrijf voor bloemen en planten in Eindhoven. Zelf is hij woonachtig in Venlo. Hij vindt zijn werk leuk, maar toch gaat hij steeds vaker met lichte tegenzin naar zijn werk. De nieuwe planner op kantoor heeft het niet goed voor elkaar en zijn slechte planning wordt afgewenteld op de chauffeurs. Hierdoor wordt van hen steeds meer flexibiliteit gevraagd. Af en toe een extra rit rijden is geen probleem, maar nu is dit te vaak het geval en onderweg naar huis is het vaak erg druk rondom Eindhoven. Hij is vaak laat thuis.
Toch is het ook zo dat Jaap niet zomaar voor een andere baan kiest. Hij realiseert zich dat hij een goed inkomen heeft bij zijn huidige werkgever en ook heeft hij een eigen wagen waar hij mee mag rijden. Waar zie je dat nog bij transportbedrijven? Bovendien weet Jaap dat er erg veel vacatures openstaan voor iemand met zijn kwaliteiten. Hij kan dus kritisch ook zijn waar hij op reageert.
Onder het genot van een kop koffie scrolt Jaap op zaterdagochtend eens rustig op zijn tablet door de vacaturepagina. Hij doorloopt 3 vacatures.
Je kunt dit lijstje uiteraard nog langer maken, maar het idee is duidelijk. Draai het eens om. Kijk niet eerst naar wat je als bedrijf belangrijk vindt, maar begin eens te kijken wat je toekomstige werknemer belangrijk zou vinden. Wat zet hen in beweging, wat motiveert en demotiveert, wat vinden ze waarschijnlijk belangrijk in het leven? Wat zorgt ervoor dat Jaap op jullie solliciatieknop klikt en niet doorscrolt in de oneindige lijst van vacatures op het web.
Dit artikel is geschreven door onze collega van Kasgroeit: Adviseur Arbeidsmarkt Jos Klop.