Leren op de werkplek

Leren op de werkplek

Jouw medewerkers kunnen al werkend leren of leren door het te doen. Medewerkers die zichzelf ontwikkelen op de werkvloer zorgt ervoor dat je geen capaciteit verliest, omdat medewerkers leren tijdens het werken en niet van het bedrijf hoeven. Leren op de werkplek biedt je veel voordelen. Maar hoe zorg je ervoor dat het een structureel onderdeel wordt van werken? Welke voorbeelden zijn er en hoe organiseer je deze leervormen in jouw praktijk?

 

Meelopen
Organiseer dat medewerkers een dagdeel met een andere collega meelopen (kan ook met iemand die een hele andere taak heeft). Vraag de medewerker wel aan het eind van de dag tips te geven aan hun collega en laat ze ook benoemen wat ze geleerd hebben en hoe ze dat gaan benutten in het eigen werk. Vergroot het effect van meelopen door de meelopende medewerker in een teamoverleg aan de collega’s te laten vertellen wat hij/zij geleerd heeft en hoe je dat kan toepassen in het bedrijf.

 

Taakroulatie
Laat de medewerker werkzaamheden overnemen die normaal door een andere collega worden gedaan. Dit levert nieuwe ervaring op, begrip voor het werk, meer werkplezier, feedback en goede verbeterideeën

 

Interne stage
Dit gaat verder als meelopen of taakroulatie. Hiermee bied je de mogelijkheid voor een langere periode op een andere afdeling te werken en ervaring op te doen.

 

Meester-gezelrelaties
Hierbij begeleiden ervaren collega’s minder ervaren collega’s. Bij jonge medewerkers biedt dit extra kansen in de vorm van een stage.

 

Coaching
De coach helpt de ander zich te ontwikkelen, c.q. te leren. Een effectieve coach zorgt ervoor dat zijn pupil de weg naar de oplossing weet te vinden

 

Intervisie
Intervisie is het bespreken van knelpunten en leermomenten in het werk met elkaar. Als je niet het persoonlijk functioneren wilt bespreken maar de verbetering van de kwaliteit en de werkresultaten zijn kwaliteitskringen ook een mogelijkheid.

 

Leren van elkaar
Het maken van een leermuur met elke maand een nieuw thema. De medewerkers verzamelen over dit thema zoveel mogelijk informatie en plakken dit op de leermuur. Na twee weken vraagt men aan elkaar wat men hiervan heeft geleerd en welke kansen en bedreigingen men ziet over dit onderwerp voor het bedrijf.
Vakbladen carroussel, laat elke week een medewerker het vakblad lezen en laat deze vervolgens in het werkoverleg vertellen welke informatie nuttig is voor het bedrijf en waarom.

 

Leren van klanten en leveranciers
Vraag naar de mening van buitenstaanders en nodig ze uit om regelmatig kritisch de spiegel voor te houden en je van feedback te voorzien. Stel toekomstgerichte vragen! Varieer in de klanten die je uitnodigt door de ene keer een nieuwe klant te nemen en dan weer een trouwe klant en vervolgens een ex-klant of een leverancier.

 

Scholingsconsulent biedt gratis hulp

Wilt u weten hoe de scholingsconsulenten van Talentboom u kan helpen met bovenstaande onderwerpen? Neem dan contact op met de scholingsconsulenten.