De week van......

 

In dit item vertelt iemand uit de sector zijn werkzaamheden in een week. Wat waren zijn/haar afspraken en wat zijn de dingen waar hij/zij zich mee bezig gehouden heeft in deze periode?

Voorgaande edities: 

De week van..... deel 1: Joran van den Belt De week van..... deel 11: Bjorn van Megen
De week van..... deel 2: Jeffrey Veldman De week van..... deel 12: André Hubregtse
De week van..... deel 3: Els van Mierlo De week van..... deel 13: Dave Rorije
De week van..... deel 4: Gé Verbeek De week van..... deel 14: Dirk Arends
De week van..... deel 5: Edwin Zuidgeest De week van..... deel 15: Corine Fleuren 
De week van..... deel 6: Jan van Leeuwen De week van..... deel 16: Floris Out
De week van..... deel 7: Leon Smet De week van..... deel 17: Ron Barendse
De week van..... deel 8: Arjen Hendriks De week van..... deel 18: An Goossens
De week van..... deel 9: Raymond Haarman  
De week van..... deel 10: Bianca de Jong  

Nieuwste editie: Cees Krijgsman

 

In deze ‘De week van…’ vertelt Cees Krijgsman zijn verhaal...

Mijn naam is Cees Krijgsman en ruim 25 jaar werkzaam bij van Son & Koot. Ooit begonnen bij de firma A. Koot en Zn. toen die nog in Boskoop zat. De laatste jaren ben ik bedrijfsleider en in die functie verantwoordelijk voor de locaties in Bleiswijk.

 

Maandag 1 april

Vandaag is het 2e paasdag en liggen de dagelijkse werkzaamheden stil. Pasen is voor mij een belangrijke Christelijke feestdag. Goed om op deze dagen bijzonder stil te staan bij Het Leven!

Op afstand kan ik zien wat er gebeurd op de verschillende locaties. Bijvoorbeeld de beregening en beluchting kan ik op afstand controleren en inzien. Verder deze dagen met het gezin en familie doorgebracht.

 

 


Dinsdag 2 april

Rond 7 uur start ik op de locatie aan de Krokussenweg. Vandaag begint er een nieuwe collega die ik eerst welkom heet. Hij wordt daarna op weg geholpen door 1 van de collega’s. Er waren verschillende vacatures maar gelukkig zijn die allemaal ingevuld met de juiste mensen. Maar jonge, nieuwe talenten blijven altijd welkom. Vervolgens ga ik langs bij de andere locaties. Dat is voor mij dagelijks werk maar duurt nu iets langer na een lang weekend. Ik kijk hoe het er voor staat met de teelt maar zeker ook de persoonlijke aandacht voor de medewerkers is belangrijk. Het afleverseizoen is een drukke tijd. Daarom is het belangrijk dat de neuzen dezelfde kant op staan, scherp zijn en alles goed organiseren.

Vandaag wordt er veel geladen aan orders, het is dan zaak om overzicht te houden.

 

Woensdag 3 april

Vroeg in de auto vandaag om vanuit Waddinxveen naar de hoofdlocatie in Kaatsheuvel te gaan voor een vergadering. Dit is een maandelijks overleg met de directie en de andere leidinggevenden. We bespreken bijvoorbeeld diverse zaken op organisatorisch niveau.  Na afloop doe ik nog even een rondje langs de teelt in Kaatsheuvel en wissel ik ervaringen uit met de collega’s daar. Je blijft immers altijd van elkaar leren.

Bij terugkomst in Bleiswijk moeten er eerst wat tuinbouwmaterialen worden ingekocht. Als ik dat heb afgehandeld ga ik nog even naar een van de andere locaties. Er staat daar een partij planten die wat extra aandacht nodig heeft voordat ze leverbaar zijn. Rond kwart over 5 ga ik naar huis.

 

Donderdag 4 april

Er komt vandaag een collega uit Kaatsheuvel naar Bleiswijk. Ze is van de HRM afdeling en met haar voer ik eerst een individueel gesprek en daarna hebben we nog overleg over allerhande personeelszaken in Bleiswijk. Bij haar kan ik altijd terecht voor alle HRM vragen. Met de nodige belletjes tussendoor is de ochtend weer snel voorbij.

In de middag heb ik overleg met alle locatieleiders van Bleiswijk. We bespreken nu met name de arbeidsplanning. Zaken als waar zijn hoeveel mensen nodig? Wat staat erop voor komende week zowel in de teelt als handel? Wat ging er goed de afgelopen week wat verdiend extra aandacht? Vanwege de drukte moeten we wat opschalen met uitzendkrachten. Door de goede contacten met uitzendbureaus en de globale planningen en prognoses kunnen we altijd goed opschalen indien nodig.

De prognose maken we al in de winter. Zodat ik afspraken kan maken met uitzendbureaus en ze weten waar ze aan toe zijn. Op die manier kunnen ze ook de huisvesting goed regelen voor de medewerkers.

De directie is in de buurt en komt aan het eind van de dag nog even langs, we doen gezamenlijk een rondje langs de locaties we bespreken de voortgang en kijken alvast naar de teeltplanning en nieuwe oppotronde. Ik vindt het fijn dat ze op die manier betrokken zijn en waardeer zulke bezoeken.

 

Vrijdag 5 april

Vrijdagmorgen is vaak een standaard moment om diverse administratieve taken bij te werken. Ik controleer dan bijvoorbeeld de facturen en doe nog wat inkoop. Verder neem ik de uur statistieken nog even door en de mail wordt bijgewerkt. De mail bijwerken is natuurlijk dagelijkse kost. Al met al neemt dit al gauw de hele ochtend in beslag.

Veenvrij kweken is nu heel actueel en we zijn al een tijdje bezig met verschillende proeven. Ik zie hier wel mogelijkheden voor maar zal wel een andere aanpak vergen, ook van de kweker. Het is leuk om hier mee bezig te zijn en verschillende testen uit te voeren.

Na het middageten ga ik weer langs alle locaties, zoals eigenlijk elke dag. Samen met de locatieleiders blikken we terug op de week, kijken even vooruit en bespreken hoe de zaterdag eruit ziet.

Elke week sluiten we op vrijdag af en is er een gelegenheid voor een drankje maar maandelijks hebben we daar ook nog lekkere snacks bij. Deze vrijdag is het weer zover en ik zorg dat er lekkere snacks zijn aan het einde van de dag.

 

 

Zaterdag 6 april

Zaterdag is vaak een relatief  rustige dag. Ik bereid me voor op een afspraak die ik maandagochtend heb en doe het nodige om met een juist gevoel het weekend in te gaan. 

Ik kijk met voldoening terug op deze werkweek. Met elkaar is er weer veel werk verzet. We hebben een mooi en interessant vak, waar zeker in deze leverperiode veel gebeurd. Het is een uitdaging om dat allemaal in goede banen te mogen leiden. Fantastisch om dit met elkaar te doen.

Rond de middag ga ik naar huis om te eten. Het is vandaag Kom in de Kas, dus in de middag ga ik nog even naar een glastuinbouwgebied in Zuidplas. Leuk om bij de collega’s in de glastuinbouw te kunnen kijken.

 

 

 



 

Nieuws

Tips aansturen personeel
Tips aansturen personeel
24-04-2024
Het succes van je bedrijf is voor een aanzienlijk deel afhankelijk van je personeel. Daarbij is het de kunst om ervoor te zorgen dat je medewerkers hun taken goed en op tijd uitvoeren.